Vrijwilligerstaken en -functies

Vrijwilligerstaken

Zie onderstaand voor een overzicht van de (indicatieve) vrijwilligerstaken. Definitieve taken en roosters worden t.z.t. gepubliceerd. Welke taken uiteindelijk uitgevraagd gaan worden is afhankelijk van het aantal beschikbare vrijwilligers en prioriteit qua invulling vanuit de club:


 

Indicatie vrijwilligerstakenOmschrijvingIndicatie tijdstip en tijdsbesteding dienstVerantwoordelijke commissieCriteria
Wekelijkse taken:Β Β Β Β 
Wedstrijd-secretariaatJe bent namens Alliance onze gastheer/ vrouw voor alle voetbal gerelateerde zaken en 1e contact gedurende jouw dienst.
Belangrijke taken:
– Aanspreekpunt voor thuisspelende leden en bezoekende verenigingen
– Begeleiding/ support voor (jonge) scheidsrechters
– Ballen uitdelen,Β  check wedstrijdzaken (app)
– Stand bijhouden, bal innemen
– Velden klaar maken voor gebruik & opruimen (alleen begin/ einde dienst)
Zaterdag & zondag;
8 –Β  half 12,
half 12 – 3,
3 – 6 uur
Wedstrijd-secretariaatVoor deze taak zoeken wij vrijwilligers met ervaring en senioriteit die bij voorkeur deze taak gedurende het jaar vaker willen uitvoeren.
Fluiten seniorenThuiswedstrijd fluiten van de senioren door de senioren, zie verder beleid scheidsrechterscommissieZaterdag/ zondag: afhankelijk wedstrijdroosterScheids-rechters-commissieNog te bepalen
Kantine-dienstenDe kantinedienst assisteert in het bargedeelte van het clubhuis en verzorgt/verkoopt alle (warme) dranken, chips en snoep. De keukendienst assisteert in de keuken van het clubhuis en verzorgt warme en koude snacks.Zaterdag & zondag;
8 –Β  half 12,
half 12 – 3,
3 – 6 uur
KantineLeden van 18 jaar en ouder.
Bar-beheerder do/ vrijBarbeheerder op donderdag en vrijdagavond. Bij voorkeur vaste groep vrijwiligers die in roulerend schema de bar op deze avonden verzorgen.19 uur t/m 22 uur op do of vrijdagavondKantineLeden van 18 jaar en ouder.
Schoon-maken WCRond het weekend zorgdragen dat de toiletten ’s ochtends schoon zijn.zaterdag, zondag & maandagKantine
VuilnismanVerzamelen van het afval op het Alliance terrein zodat dit op maandagmorgen door de vuilnisdiensten kan worden opgehaald.Nog te bepalenAccommodatie
Incidentele taken:Β Β Β Β 
Klus-zaterdagDiverse klussen uitvoeren op het terrein en in de gebouwen van Alliance zoals het snoeien van overhangende takken, kleine reparaties.2x per jaarAccommodatiehandige leden
Support bij her-inrichten van bepaalde ruimtenIndien mogelijk het gezamenlijk opfrissen en/of herinrichten van een ruimte.afhankelijk van deΒ  actieKantinehandige leden
Jaarlijks verbeter-projectJaarlijks 1 structurele verbetering realiseren met een kleine groep vrijwilligers o.b.v. kennis en expertise vrijwilligers en de wensen vanuit de club. Voorbeelden:
– Video systeem in gebruik nemen en iom trainers zorgen dat de beelden gebruikt gaan worden.
– portocabin t.b.v. opslag/ fysio
afhankelijk projectafhankelijk project
Controle voetbal-materialenDe diverse taken zijn onder meer ballen oppompen/ nummeren, doelen controleren etc.Einde seizoenMaterialen
Inleveren/ uitgeven kledingInname/uitgifte kledingtassen inclusief controle inhoud1x begin & einde seizoen;
di/wo/do avond: 18.30 – 21.00
Kleding
Support bij toernooienDiverse werkzaamheden t.b.v. support van een toernooi zoals voorbereiding, veldinrichting, versiering, muntverkoop, kantinedienst, arbitrage, EHBO, opruimen, schoonmaken etc.Rondom betreffende toernooiToernooienVoor bardienst ouder dan 18 jaar
Support bij feesten en activiteitenDiverse werkzaamheden t.b.v. het organiseren van een feest zoals het inrichten, versieren, opruimen en schoonmaken van de ruimte.Afhankelijk activiteit of feestActiviteitenVoor bardienst ouder dan 18 jaar
Support activiteiten bij actiesSupport bij het uitwerken en organiseren van verschillende initiatieven binnen Alliance bijv. vanuit de werkgroep veilig sport klimaat of andere initiatieven waarbij bijv. enquΓͺtes, flyers en/of andere informatie met zoveel mogelijk leden (op ludieke wijze) gedeeld moet worden.Afhankelijk initiatief
Digitaliseren documentenToegankelijk maken archiefnog te bepalenDocument Beheer

Vrijwilligersfuncties

Onderstaand is een overzicht van de verenigingsfuncties die we onderkennen bij Alliance:

Functie Beschrijving
BestuurslidHet bestuur is eindverantwoordelijke voor de uitvoering van het verenigingsbeleid. Ieder bestuurslid heeft zijn eigen taakgebied en wordt in veel gevallen bijgestaan door commissies of één of meer functionarissen.
CommissielidAlliance’22 beschikt over verschillende commissies: Bijvoorbeeld de sponsorcommissie, commissie vrijwilligerszaken, de horeca-commissie en evenementen-commissie. Voor een compleet overzicht zie de website en het organogram.
Scheidsrechter Alliance’22 beschikt over een scheidsrechters poule bij de senioren, die gemiddeld een aantal keer per maand een wedstrijd fluiten. De laatste jaren zien we helaas een terugloop in het aantal scheidsrechters. Aanvulling is dringend gewenst. Mede daarom wordt het voor de seniorenteams verplicht om ieder jaar een aantal wedstrijden van andere teams te fluiten; het fluiten van deze wedstrijden telt als vrijwilligerstaak. Daarnaast is het voor jeugdleden (O16 t/m O23 verplicht om ieder jaar 2 wedstrijden te fluiten.
CoΓΆrdinatorDe belangrijkste functionaris van de jaarlagen in de jeugd (O8 t/m 019) die deΒ centrale contactpersoon/vraagbaak vormt tussen de technische staf (voetbalzaken) en spelers/ouders.
TrainerDe trainer verzorgt 1 Γ  2 keer per week de trainingen van een team. De trainer kan ookΒ fungeren als coach van een team.
TeamleiderEen teamleider regelt en coΓΆrdineert alle niet-voetbaltechnische zaken bij eenΒ team, zoals vervoer, opstelling, taakverdeling, etc. De teamleider kan ook fungeren als coach van een team.
ToezichthouderDe toezichthouder heeft een belangrijke rol bij de organisatie van de kantinediensten. Hij of zij ziet er op toe dat de kantinediensten goed verlopen en is verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de bar en keuken.
FotograafDe fotograaf neemt foto’s van Alliance activiteiten zoals events en wedstrijden om te gebruiken voor social media en nieuwsbrieven en dergelijke.